Vidaus tvarkos taisyklės
PATVIRTINTA
Panevėžio apygardos teismo pirmininko
2024 m. kovo 22 d. įsakymu Nr. V-23
PANEVĖŽIO APYGARDOS TEISMO VIDAUS TVARKOS TAISYKLĖS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Panevėžio apygardos teismo (toliau – Teismas) vidaus tvarkos taisyklės (toliau – Taisyklės) reglamentuoja Teismo vidaus tvarką, kurios tikslas – apibrėžti Teismo teisėjų, valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis (toliau visi kartu vadinami darbuotojais), elgesio principus, bendrus darbo tvarkos reikalavimus, aprangos, išvaizdos, elgesio reikalavimus, darbo drausmės klausimus, skatinimų ir materialinės paramos tvarką, ir kitus klausimus, siekiant užtikrinti darbo kokybę, jo efektyvumą, taip didinant visuomenės pasitikėjimą Teismu ir jo darbuotojais, sukurti darbuotojų poreikius atitinkančią darbo aplinką. Šios Taisyklės visiems darbuotojams nustato vienodo elgesio pagrindus ir atsakomybę už jų nesilaikymą.
2. Taisyklės parengtos vadovaujantis Lietuvos Respublikos darbo kodeksu (toliau – Darbo kodeksas), Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymu, Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų ir komisijų narių darbo apmokėjimo įstatymu, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2017 m. birželio 21 d. nutarimu Nr. 496 „Dėl darbo kodekso įgyvendinimo“, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. vasario 28 d. nutarimu Nr. 200 „Dėl Pavyzdinių valstybės institucijų ir įstaigų vidaus tvarkos taisyklių patvirtinimo“, Teismų klientų aptarnavimo standartu ir kitais Lietuvos Respublikos teisės aktais.
3. Taisyklių nuostatos taikomos tiek, kiek šių teisinių santykių nereglamentuoja Lietuvos Respublikos įstatymai ir kiti teisės aktai.
4. Taisyklių įgyvendinimą teisme užtikrina Teismo pirmininkas.
II SKYRIUS
DARBO IR POILSIO LAIKAS
5. Darbuotojams nustatoma 40 val. trukmės penkių dienų darbo savaitė su dviem poilsio dienomis. Pirmadienį – ketvirtadienį Teismo darbo laiko pradžia – 8.00 val., darbo laiko pabaiga – 17.00 val., penktadienį darbo laiko pradžia – 8.00 val., darbo laiko pabaiga – 15.45 val., šeštadienis ir sekmadienis – poilsio dienos; pertrauka pailsėti ir pavalgyti – 45 minutės (trunka nuo 12.00 val. iki 12.45 val.). Ši pertrauka į darbo laiką neįskaitoma. Švenčių dienų išvakarėse darbo laikas sutrumpinamas viena valanda. Darbuotojas, dirbantis nuotoliniu būdu, turi laikytis darbo nuotoliniu būdu sąlygų ir tvarkos, nustatytos teismo kanclerio įsakymu patvirtintame Teismo nuotolinio darbo organizavimo teisme tvarkos apraše.
6. Teismo raštinės skyrius priima asmenų dokumentus pirmadieniais ir trečiadieniais nuo 8.00 val. iki 17.30 val., antradieniais, ketvirtadieniais – nuo 8.00 val. iki 17.00 val., penktadieniais – nuo 8.00 val. iki 15.45 val. Dokumentai priimami visomis darbo dienomis be pietų pertraukos (Teismo raštinės skyriaus darbo grafikas – šių Taisyklių priede).
7. Klientui atvykus ar paskambinus prieš pat pietų pertrauką ar likus kelioms minutėms iki teismo darbo laiko pabaigos ir jei matoma, kad aptarnavimas neužtruks ilgiau nei 10 minučių, klientas aptarnaujamas.
8. Darbuotojai, palikdami Teismą darbo tikslais, apie tai turi informuoti savo tiesioginį vadovą (jo nesant – kitą atsakingą asmenį) ir nurodyti išvykimo tikslą bei trukmę. Norėdami išvykti ne darbo tikslais, darbuotojai turi gauti tiesioginio vadovo sutikimą.
9. Kai darbuotojas į darbą negali atvykti laiku arba visai negali atvykti, jis apie tai nedelsdamas turi informuoti tiesioginį vadovą ar darbuotoją, tuo metu vykdantį Teismo personalo administravimo funkcijas, ir nurodyti vėlavimo ar neatvykimo priežastis. Jeigu darbuotojas apie savo neatvykimą dėl tam tikrų priežasčių negali pranešti pats, tai gali padaryti kiti asmenys – darbuotojas visais atvejais privalo užtikrinti, kad apie jo neatvykimą ar vėlavimą būtų pranešta.
10, Darbo dieną susirgę darbuotojai tą pačią dieną (taip pat ir atostogų metu) arba kitą dieną po susirgimo dienos turi apie tai informuoti darbuotoją, vykdantį Teismo personalo administravimo funkcijas, kuris apie tai informuoja ir tiesioginį susirgusio darbuotojo vadovą.
11. Darbuotojams garantuojamos einamos pareigos ir nustatytas darbo užmokestis kai, gavę tiesioginio vadovo rašytinį (įskaitant gautą elektroninių ryšių priemonėmis) sutikimą, darbo metu:
11.1 vyksta į sveikatos priežiūros įstaigą ir į valstybės ar savivaldybės instituciją ar įstaigą – iki 2 darbo dienų per mėnesį;
11.2. artimųjų giminaičių tėvų (įtėvių), vaikų (įvaikių), brolių (įbrolių), seserų (įseserių), senelių, vaikaičių), sutuoktinio, jo tėvų (įtėvių), vaikų (įvaikių), brolių (įbrolių), seserų (įseserių), partnerio, sugyventinio, jo tėvų (įtėvių), vaikų (įvaikių), brolių (įbrolių), seserų (įseserių) mirties atveju – iki 2 darbo dienų.
Priėmęs sprendimą (rezoliuciją) Teismo pirmininkas / teismo kancleris darbuotojo prašymą perduoda darbo laiko apskaitos žiniaraštį pildančiam asmeniui.
12. Šalių susitarimu ir tik tuo atveju, jei dėl to nenukentės Teismo interesai, darbuotojui gali būti nustatytas ne visas darbo dienos arba darbo savaitės darbo laikas Lietuvos Respublikos darbo kodekso 40 straipsnyje nustatyta tvarka arba individualus darbo laikas Lietuvos Respublikos darbo kodekso 113 straipsnyje nustatyta tvarka.
13. Kiekvieną dieną darbuotojų dirbtas laikas ar neatvykimas į darbą žymimas darbo laiko apskaitos žiniaraštyje, patvirtintame 2020 m. kovo 26 d. teismo kanclerio įsakymu Nr. V-20 „Dėl darbo laiko apskaitos žiniaraščio formos ir jo pildymo tvarkos aprašo patvirtinimo“ ir papildomame Teisėjų darbo poilsio ir švenčių dienomis darbo laiko apskaitos žiniaraštyje. Darbo laiko apskaitos žiniaraštį pildo teismo administracijos sekretorius.
III SKYRIUS
ATOSTOGŲ IR KITŲ POILSIO DIENŲ SUTEIKIMO TVARKA
14. Kasmetinės atostogos suteikiamos pagal Teismo pirmininko patvirtintą preliminarų atostogų grafiką, atsižvelgus į tai, kad kiekvienu konkrečiu laikotarpiu būtų pakankamas darbuotojų skaičius nepertraukiamam Teismo darbui užtikrinti ir darbo funkcijoms vykdyti. Preliminarus atostogų grafikas pradedamas derinti kiekvienų metų vasario mėnesio pradžioje ir tvirtinamas Teismo pirmininko ne vėliau kaip iki einamųjų metų balandžio 1 d. Esant darbiniam būtinumui, tiesioginio vadovo sprendimu, darbuotojui sutikus atostogos gali būti suteiktos kitu, nei patvirtintame preliminariame atostogų grafike nurodytu laiku, atsižvelgus į ankstesnį darbuotojo atostogų laiką. Kitu, nei nurodyta patvirtintame preliminariame grafike, laiku darbuotojai atostogų išleidžiami tik šalims susitarus. Viena kasmetinių atostogų, suteikiamų už darbo metus, dalis turi būti ne trumpesnė kaip 10 darbo dienų.
15. Pageidaujant išeiti atostogų ne patvirtintame preliminariame grafike nurodytu laiku, prašymai suteikti atostogas teikiami ne mažiau kaip prieš 5 darbo dienas per LITEKO II neprocesinių dokumentų valdymo modulį (toliau – LITEKO II DVS) ir perduodami „Vizuoti“ Teismo pirmininkui / teismo kancleriui. Prašymai, prieš juos teikiant Teismo pirmininkui / teismo kancleriui, turi būti suderinti su tiesioginiu vadovu. Nesutikimą išleisti teismo darbuotoją atostogų tiesioginis vadovas privalo motyvuoti.
Kai prašymas pateikiamas likus mažiau kaip 5 darbo dienoms iki kasmetinių atostogų pradžios, darbuotojas prašyme dėl kasmetinių atostogų turi pažymėti, kad sutinka jog atostoginiai jam bus išmokėti kartu su darbo užmokesčiu. Nesant darbuotojo sutikimo, darbuotojui kasmetinių atostogų tiesioginis vadovas privalo nesuteikti. Atostogos suteikiamos Teismo pirmininko / teismo kanclerio įsakymu.
16. Darbuotojams, turintiems teisę į papildomą poilsio dieną (-as), ši diena suteikiama jų prašymu (pateikus šią teisę patvirtinančius dokumentus) ir Teismo pirmininko / teismo kanclerio sprendimu (rezoliucija), mokant darbuotojui jo vidutinį darbo užmokestį. Darbuotojas, pageidaujantis pasinaudoti šia lengvata, apie tai ne mažiau kaip prieš tris darbo dienas (netikėtai atsiradus svarbioms priežastims – ne vėliau kaip prieš vieną darbo dieną) informuoja tiesioginį vadovą, suderina su juo ir pateikia Teismo pirmininkui / teismo kancleriui per LITEKO II DVS prašymą, nurodydamas, kurią mėnesio dieną pageidauja pasinaudoti lengvata. Suteikęs arba atsisakęs suteikti šiame punkte minimą lengvatą, Teismo pirmininkas / teismo kancleris darbuotojo prašymą perduoda darbo laiko apskaitos žiniaraštį pildančiam asmeniui.
17. Darbuotojui, dirbančiam Teisme ilgiau nei 5 metus ir besimokančiam pagal neformaliojo suaugusiųjų švietimo programą, susijusią su darbuotojo kvalifikacijos kėlimu, taip pat besimokančiam pagal formaliojo švietimo programą ir pateikus prašymą išleisti tikslinių mokymosi atostogų, už mokymosi atostogas, trunkančias iki 10 darbo dienų per vienus darbo metus, paliekama ne mažiau kaip pusė jo vidutinio darbo užmokesčio.
Teismo pirmininko / teismo kanclerio sprendimu pagal formaliojo švietimo programas besimokantiems darbuotojams, pateikusiems prašymą ir pažymą iš švietimo įstaigos apie numatytas konsultacijas ar atsiskaitymus, suteikiamos mokymosi atostogos, už kurias gali būti mokamas iki 100 procentų darbuotojo vidutinio darbo užmokesčio (jei darbuotojo mokymasis prisideda prie darbuotojo kvalifikacijos kėlimo, esant geriems darbuotojo darbo rodikliams ir Teismui turint finansinių galimybių). Konkretus darbo užmokesčio dydis nurodomas įsakyme dėl mokymosi atostogų suteikimo.
IV SKYRIUS
DARBO UŽMOKESTIS
18. Darbo užmokestis teisėjams apskaičiuojamas Lietuvos Respublikos teisėjų atlyginimo įstatymo nustatyta tvarka, kitiems darbuotojams – Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo, Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo įstatymo, Panevėžio apygardos teismo valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, darbo apmokėjimo sistemos aprašo ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.
19. Darbo užmokestis mokamas du kartus per mėnesį – darbo užmokestis už praėjusį mėnesį sumokamas ne vėliau kaip einamojo mėnesio penktą darbo dieną, o avansas už einamąjį mėnesį – ne vėliau kaip dvyliktą darbo dieną. Darbuotojai pateikia Teismo vyresniajai patarėjai prašymą, kuriame nurodo banko sąskaitą (numerį), į kurią pageidauja, kad būtų pervedamas jo darbo užmokestis, taip pat raštu informuoja apie jam taikomą (arba netaikomą) NPD bei pateikia prašymą dėl avanso dydžio ar jo atsisakymo.
20. Už dvi pirmąsias kalendorines nedarbingumo dienas darbuotojui mokama ligos išmoka – 69,82 proc. vidutinio darbo užmokesčio.
21. Atostoginiai išmokami ne vėliau kaip paskutinę darbo dieną prieš kasmetinių atostogų pradžią. Darbuotojo prašymu, atostoginiai mokami įprasta darbo užmokesčio mokėjimo tvarka.
22. Darbuotojams, kurių materialinė būklė sunki dėl jų pačių ligos, šeimos narių ligos ar mirties, stichinės nelaimės ar turto netekimo, jeigu yra rašytinis darbuotojo prašymas ir pateikti tai patvirtinantys dokumentai, gali būti skiriama iki 5 minimaliųjų mėnesinių algų dydžio materialinė pašalpa.
23. Sprendimą skirti darbuotojui vienkartinę piniginę išmoką, priedą, priemoką ar materialinę pašalpą priima teismo kancleris, atsižvelgdamas į tiesioginio vadovo tarnybinį pranešimą.
V SKYRIUS
BENDRIEJI VIDAUS TVARKOS IR ELGESIO REIKALAVIMAI
24. Darbuotojai, išskyrus teisėjus, turi nešioti darbuotojo identifikavimo kortelę, kurioje yra nurodyta teismo pavadinimas, pareigos, vardas ir pavardė.
25. Valstybės tarnautojų pažymėjimų išdavimą ir keitimą Teisme organizuoja darbuotojas, vykdantis Teismo personalo administravimo funkcijas. Atleidimo dieną valstybės tarnautojas privalo grąžinti pažymėjimą Teismo personalo administravimo funkcijas vykdančiam darbuotojui.
26. Teismo patalpose ir tarnybiniuose lengvuosiuose automobiliuose rūkyti draudžiama.
27. Darbuotojams draudžiama darbo metu būti neblaiviems ar apsvaigusiems nuo narkotinių, psichotropinių ar toksinių medžiagų.
28. Teisme turi būti vengiama triukšmo, palaikoma dalykinė darbo atmosfera, darbuotojai turi elgtis pagarbiai tarpusavyje, su aptarnaujamais ir kitais asmenimis. Draudžiama keiktis, vartoti necenzūrinius žodžius ir posakius.
29. Darbuotojai turi racionaliai ir taupiai naudoti darbo priemones, elektros energiją ir kitus materialinius Teismo išteklius.
30. Teismo darbuotojai privalo nepalikti spausdintuvuose dokumentų projektų, kuriuose yra asmens duomenys.
31. Tarnybiniais lengvaisiais automobiliais darbuotojai privalo naudotis nepažeisdami teisės aktų reikalavimų.
32. Darbuotojai tarnybinius telefonus privalo naudoti nepažeisdami teisės aktų reikalavimų. Naudoti tarnybinius telefonus tarptautiniams pokalbiams gali Teismo vadovybė, o kiti teismo darbuotojai – tik gavę Teismo pirmininko / teismo kanclerio ar Skyriaus pirmininko leidimą.
33. Darbuotojams draudžiama darbo laiku užsirakinti darbo patalpose, išskyrus atvejus, kai pašaliniai asmenys trukdo vykdyti tiesiogines funkcijas.
34. Reikalavimus darbo vietai, darbuotojo aprangai, asmenų aptarnavimo procesui bei tarpusavio bendravimui detalizuoja Asmenų aptarnavimo teismuose standartas, patvirtintas 2019 m spalio 20 d. teismo pirmininko įsakymu Nr. V-31.
35. Teismo elektroniniais ryšiais, galiniais įrenginiais, programine įranga, biuro įranga, kanceliarinėmis ir kitomis priemonėmis darbuotojai gali naudotis tik su darbu susijusiais tikslais. Tarnybine ar kita informacija, sužinota einant tarnybines pareigas, darbuotojai gali naudotis tik tarnybos tikslais.
36. Paštu, elektroniniu paštu ar kitais būdais gautus raštus, prašymus, skundus, pareiškimus ir kitus dokumentus, į kuriuos pagal galiojančius teisės aktus privaloma atsakyti raštu, juos gavęs darbuotojas privalo užregistruoti Teismo raštinės skyriuje nustatyta tvarka. Užregistruotus dokumentus Teismo raštinės skyriaus darbuotojas perduoda Teismo pirmininkui arba kitiems atsakingiems darbuotojams, kurie, susipažinę su dokumentais, paskiria vykdytoją (-jus), o jei reikia – užduotis ir jų įvykdymo terminą, ir dokumentus grąžina Teismo raštinės skyriaus darbuotojui. Skyriaus darbuotojas dokumentus nedelsdamas perduoda darbuotojui (-ams), kuriam (-iems) pavedama vykdyti užduotis.
37. Įstatymuose nustatytu laiku surašiusios teismo posėdžio protokolą, teismo posėdžių sekretorės išnagrinėtą ir sutvarkytą bylą turi priduoti į Teismo raštinės skyrių ne vėliau kaip per 2 darbo dienas.
38. Elektroninius laiškus darbuotojai turi rašyti taisyklinga lietuvių kalba, vartodami lietuviškus rašmenis. Elektroniniai laiškai visada pabaigiami standartiniu parašu (detaliau išdėstyta 2017-04-12 teismo pirmininko įsakyme Nr. V-17).
39. Darbuotojams draudžiama leisti pašaliniams asmenims naudotis Teismo elektroniniais ryšiais, galiniais įrenginiais, programine ir biuro įranga.
40. Kompiuterių, ryšių technikos priežiūrą bei remontą ir taikomosios programinės įrangos diegimą organizuoja ir šiuos darbus atlieka tik už tai atsakingas teismo darbuotojas arba už tai atsakingas juridinis asmuo. Draudžiama darbuotojams patiems atlikti kompiuterių, ryšių technikos priežiūros ir remonto darbus, diegti taikomąją programinę įrangą, išskyrus tuos darbuotojus ar juridinius asmenis, kurie yra tiesiogiai atsakingi už šią veiklą.
41. Darbuotojai privalo laikytis saugos darbe ir priešgaisrinės saugos instrukcijų, nedirbti su techniškai netvarkingomis darbo priemonėmis. Apie pastebėtus pažeidimus, galimą pavojų teismo darbuotojams ar Teismo veiklai, atsižvelgę į būtinybę, darbuotojai nedelsdami turi pranešti Ūkio skyriaus vedėjui, o jo nesant – Teismo kancleriui.
42. Palikdami savo darbo vietą, darbuotojai turi padėti į saugią vietą antspaudus, su klientais susijusius dokumentus, kitą konfidencialią informaciją.
43. Išeidami iš darbo darbuotojai privalo sutvarkyti savo darbo vietą, išjungti kompiuterius, šviestuvus, uždaryti langus. Darbuotojas, išeinantis iš darbo kabineto paskutinis, privalo užrakinti duris. Paskutinis iš Teismo privalo išeiti darbuotojas, turintis leidimą įjungti Teismo pastato apsaugos sistemą, ir išeidamas privalo ją įjungti.
44. Teismo darbuotojai laikomi tinkamai supažindinti su teismo vidaus teisės aktais (įsakymais, tvarkų aprašais, taisyklėmis ir kt.) išsiuntus dokumentą darbuotojo elektroniniu paštu arba įkėlus jį į Teismo Aktualijų aplanką ir apie tai informavus darbuotoją elektroniniu paštu, arba sukūrus ir išsiuntus darbuotojui užduotį „Susipažinti“ per LITEKO II DVS.
45. Darbuotojas privalo raštu pranešti Teismo pirmininkui ar atitinkamo skyriaus pirmininkui apie teismo procesą, teismingą Teismui, kuriame proceso šalimi yra pas Teismo darbuotojas, jo sutuoktinis, vaikai (įvaikiai), tėvai (įtėviai), broliai (įbroliai), seserys (įseserės), jo sutuoktinio vaikai (įvaikiai), tėvai (įtėviai), broliai (įbroliai), seserys (įseserės) bei kiti su Teismo darbuotoju susiję (su juo artimai bendraujantys) asmenys, dėl kurių visuomenei gali kilti abejonių dėl bylą nagrinėsiančių Teismo teisėjų nešališkumo ir objektyvumo.
VI SKYRIUS
DARBUOTOJŲ SKATINIMAS IR ATSAKOMYBĖ
46. Darbuotojai skatinami ir apdovanojami įstatymų nustatyta tvarka.
47. Duomenys apie darbuotojo paskatinimus ir apdovanojimus įrašomi į jo asmens bylą ir pažymimi VATARE.
48. Teismo darbuotojų tarnybinę ar drausminę atsakomybę reglamentuoja Lietuvos Respublikos teismų įstatymas, Lietuvos Respublikos darbo kodeksas, Valstybės tarnybos įstatymas ir kiti teisės aktai.
49. Darbuotojai už savo kalta veika padarytą žalą atsako įstatymų nustatyta tvarka.
VII SKYRIUS
RENGINIŲ ORGANIZAVIMAS, INTERESANTŲ PRIĖMIMAS
50. Organizuojant renginius (posėdžius, pasitarimus, susitikimus, pristatymus ir pan.) Teismo patalpose, atsakingas už renginio organizavimą teismo darbuotojas pats pasirūpina jų parengimu, o po renginių sutvarko teismo patalpas (išjungia ir išneša naudotą įrangą, sutvarko kėdes, išvėdina patalpas, išjungia šviesą ir t. t.).
51. Renginį organizuojantis asmuo privalo iš anksto (bent prieš 1 darbo dieną) pranešti administracijos sekretoriui apie Teismo patalpose numatomą organizuoti renginį, jo datą ir laiką, pasirūpinti svečių sutikimu, jų aprangos pakabinimu ir kt.
VIII SKYRIUS
VAIZDO STEBĖJIMAS
52. Vaizdo stebėjimas Teisme vykdomas vadovaujantis 2018 m. gruodžio 21 d. Teismo pirmininko įsakymu Nr. V-54 patvirtintomis Vaizdo duomenų tvarkymo teisme taisyklėmis.
IX SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
53. Šios Taisyklės privalomos visiems teismo darbuotojams.
54. Taisyklės skelbiamos Teismo interneto tinklalapyje.
_________________
Naujienų prenumerata
Kontaktai žiniasklaidai
Teismo pirmininko padėjėja (ryšiams su žiniasklaida ir visuomene)
Jolita Gudelienė
Tel. (8 45) 454 555
El. p. jolita.gudeliene@teismas.lt